hey reader . welcome to my blog . hope be enjoy reading

Pray For Gaza

      AS A MUSLIMS WHAT SHOULD WE DO ??


Assalamualaikum kepada pembaca blog sekalian, pada pagi yang tak berapa nak pagi ni dah nak masuk tengahari dah ni saya ucapkan selamat bercuti kepada semua dan semoga sihat sentiasa disamping keluarga dan bumi yang indah ini yang mungkin tanpa sebarang gangguan dari segi fizikal atau mental sekalipun.


As a muslims what should we do to protect them? As a muslim as usually we always ask and pray for Allah.,but its doesn't means we just ask and pray but another ways we should protect and effort something to defence our rights.Gaza  has no army,no airforce,no equipments for attack or defence.This is not war.This is genocide(pembunuhan beramai-ramai).Prays for our muslims sisters and brothers who has been killed by Israel Laknatullah.May Allah protect them. Pertahankan hak kita bukan sahaja dengan cara kekerasan ada cara kelembutan yang boleh kita guna untuk mempertahankan hak kita. Sebagai seorang Islam berdoa adalah senjata utama bagi menghubungkan kita antara tuhan dengan kita. Berdoa la yang baik untuk saudara kita disana dan doakan la yang baik juga buat Israel agar pintu hati mereka terbuka untuk mengundurkan diri dari meneruskan niat jahat mereka.''Ya Allah kau bukakanla pintu hati mereka dan kau selamatkan saudara dan saudari sesislam kami disana Ya Allah''. Berdoa la kita bersama-sama dan semoga Allah mendengar doa kita semua.


Mungkin kita disini (Malaysia) sedang senang lenang bagun pagi boleh melakukan macam-macam aktiviti.Tapi kehidupan disana(Gaza) tidak seperti kita di sini aman dan damai.Mereka tidak senang nak tidur,kesemua aktiviti mereka terbatas . Bersyukurla kita masih dikurniakan negara yang aman dan damai.Tidak semestinya negara kita aman kita tidak perlu bersatu padu dan bertolak ansur antara satru sama lain.jika kita bersatu padu, peperangan atau pembunuhan mungkin tipis diantara kita semua..Malaysia memang kaya dengan adat istiadat dan tatasusila antara masyarakat. Sedangkan jari jemari kita pun tidak sama,itula semangat perpaduan. bak kata pepatah Bersatu teguh, bercerai kita roboh.dekat sini pun kita dah boleh ambil sebagai tauladan walaupun berbeza agama,bangsa mahupun kaum tidak semestinya kita harus saling bermusuh-musuhan. Tidak perlu menghina,mengutuk atau meminggirkan kaum lain,kita 1 MAlaysia ada sifat kerjasama,tolong-menolong dan juga bertolak ansur. Tidak hina dimata Allah jika kita berkulit hitam,coklat mahupun putih ,tidak hina dimata Allah jika kita cacat dan tidak hina dimata Allah jika kita saling menyayangi antara kaum kerana itu semua ciptaannya.Ada keindahan dan kebaikan disebalik ciptaannya,bersyukurla dengan apa yang kita ada.jadikan Gaza sebagai contoh untuk kita semua.Walaupan  masih ada kes rompakan.culik,bunuh atau sebaliknya tapi kehidupan kita dekat sini tak seteruk negara saudara kita sendiri.Bersyukurla dengan apa yang ada,dan bersabarla dengan apa yang tiada.

We will not go down in the night,without a fight.You can burn up our mosques and our homes and our schools.But our spirit will never die.We will not go down in Gaza tonight.Women and children alike murdered and massacred night after night.While the so-called leaders of countries afar debated on who's wrong or right.But their powerless words were in vain and the bombs fell down like acid rain.But through the tears and the blood and the pain you can still hear that voice through the smooky haze.




suke ? like lah comel :)

0 comments: